Monday, October 10, 2011

30-vuotinen sota (2)


Otsikko: Luther - 30 vuotinen sota (2)
Viestejä yhteensä: 77
Keskustelu aloitettu: 22.08.2007 21:56
Viimeisin viesti: 24.08.2007 11:55

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 21:56
tämmöinen pikkuinen mies kun koettaa katsella uskonpuhdistuksen historiaa Euroopassa, on hyvä kysyä millä oikeudella jälkikäteen tuomitaan tai kehutaan. Iltalehden kolumnisti kutsui Kustaa II Aadolfia Hitleriksi.

Miten siis voin väittää, että hän oli Jumalan valittu ase, jonka kautta uskonpuhdistuksen asia pelastettiin?

Lueteltiinhan edellisen palstan alussa ruotsalaisten tuhoamien kylien ja kaupunkien hurja lukumäärä.
Kerron jatkossa myös "ruotsinjuomasta" ettei totuus jää sanomatta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 21:58
No, historian tutkijat eivät tuollaisia tuomioita yritäkään antaa, se ei kuulu tieteeseen.

Mutta Nettiruukussa on iloinen vapaus kirjoittaa mielipiteitä, ja minusta asia on näin: siinä oli mies, jonka harteille Jeesus antoi evankelisen kirkon pelastamisen uhkaavalta täydelliseltä perikadolta.

Tämän palstan tarina kertoo tarkemmin tätä hurjaa, veristä, raakaa ja niin pyhää historiaa Euroopan sydämessä. Tapahtumia, jotka ovat muokanneet syvällisesti monien kansojen vaiheita ja Läntisen kirkon olemusta.

On hienoa, että suomalaisetkin ovat kuvassa mukana tärkeässä roolissa. (Joidenkin mielestä taas ei ollenkaan hienoa)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:02
onko uskoa ylipäätään aseellisesti puolustettava? mitä tekemistä on Jeesuksen evankeliumilla ja sodalla.

suokaa anteeksi, mutta minusta tämä on naivi kysymys.

Herra Sebaot tarkoittaa "sotajoukkojen Jumala". Raamattu on täynnä kertomuksia sodista, joissa Jumala on mukana.

30-vuotisessa sodassa ongelma on tietysti sama kuin monissa muissa, kumpikin osapuoli rukoilee Jumalalta voittoa ja vihollisen torjumista.

Siksi historia juuri on niin mielenkiintoista ja tärkeää, se kertoo Jumalan suurista teoista kansakuntien vaiheissa.

Pitkän ajan kuluttua pystymme ehkä hieman paremmin ymmärtämään, miksi toinen voitti ja toinen hävisi.

Esimerkiksi miksi Brunswickin ulja Kristian tai Tanskan Kristian IV eivät kelvanneet protestantismin pelastajiksi.

Tai miten vainottujen hugenottien ja heidän vainoajiensa sitten kävi. Minusta Raamattu kehottaa tähän, katsomaan isien ja äitien aikoja, muinaisia tapahtumia. kuinka suuri meidän Herramme on.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:06
voimme nauraa "koti, uskonto, isänmaa" sanoille ja lukea ne jonkun suomalaisen puolueen ohjelmaksi.

mutta kyllä se niin on, että jos ei olisi suomi-konekivääri laulanut ja pistänyt kymmeniä ja satoja vastapuolen ihmisiä verisinä hankeen Talvisodassa, ei meillä olisi "kotia, uskontoa ja isänmaata".

no, näinä helppoina rauhan päivinä tällaiset ajatukset taitavat olla kaukana tavallisen suomalaisen mielestä.

Mutta 30-vuotisen sodan aikaan ne olivat hyvin lähellä, ja ennen kuin käymme Kustaan matkaan, katsellaan hieman tuon kauhistavan sodan ajan hengellistä elämää luterilaisten keskuudessa.

Nuo kovat ajat ovat antaneet meille melkoisen hengellisen perinnön. Pyhä Henki oli siellä läsnä lohduttaen, johdattaen ja rohkaisten, niinkuin on täälläkin, Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:14
Saksankielisen maailman kuuluisin virsirunoilija, Paul Gerhardt, eli vuosina 1607-1676. Hänen perheensä asui pienessä Gräfenhainichen kaupungissa Wittenbergin ja Hallen välillä.

Kun 30-vuotinen sota syttyi, Gerhard oli yksitoistavuotias.

Hänen ensimmäiset virtensä julkaistiin Johann Crügerin kokoelmassa "Geistliche Kirchenmelodie" nvuonna 1649, vuosi sodan loppumisen jälkeen.

Voit turvallisesti olla samaa mieltä kanssani, kun sanon, että Paul Gerhardt oli nähnyt, millainen on syntiin langennut ihminen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:18
Gerhardtin runot huokuvat siis 30-vuotisen sodan kokeneen kristityn hengellisyyttä.

Ne kertovat, millainen oli ilmapiiri saksalaisissa kodeissa, kun julmat katoliset tai protestanttiset palkkasoturit riehuivat humalapäissään kadulla ja tunkeuivat ovista sisään vaatien rahaa, ruokaa, viinaa ja naisia. Äidit ja tyttäret, sisaret kelpasivat kaikki, rumat ja kauniit.

Ilmapiiri on häkellyttävän luottava ja Jumalaa ylistävä, Kristus keskeinen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:19
Tämä virsi on vuodelta 1647, heti sodan päättymisen jälkeen

1.
Älä sure, sielu parka,
niin kuin Herra hylkäisi.
Turvaa sanaan, sydän arka,
pois jo laske kuormasi.
Vaikka olet syntinen,
Jumala on armoinen.
Itse hankit kadotuksen,
Herra tuotti pelastuksen.

2.
Kuolemaa ei kurjimmankaan
Herra tahdo milloinkaan.
Hän ei hylkää vihassaankaan
langenneita luotujaan.
Herra katsoo riemuiten,
kuinka kääntyy syntinen,
luopuu täällä vääryydestään,
etsii Herraa sydämestään.

3.
Niin kuin armas isä lastaan
sinua hän rakastaa,
rientää kaukaa juosten vastaan
armahtaakseen tuhlaajaa.
Kurjuuttasi säälii hän,
antaa uuden elämän,
ei hän tahdo kuolemaasi,
luota, sielu, Jumalaasi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:20
4.
Lammastaan ei paimen parhain
etsi sillä huolella,
jolla Herra myöhään, varhain
hoivaa ihmislapsia.
Ilon itkuun heltyisit,
jos sen oikein tuntisit,
kuinka Herra kärsii meitä
synnin teille eksyneitä.

5.
Riemulaulu enkeleiden
halki taivaan kajahtaa,
orjuudesta harhateiden
syntinen kun nousta saa.
Isä kutsuu lapsiaan
juhlariemuun ihanaan,
synnit meren pohjaan heittää,
armollansa kaiken peittää.

6.
Ei niin vuorta korkeata,
pohjatonta syvyyttä,
sadetta niin siunaavata,
paistetta niin lämmintä,
että Herran armoa
voisi niihin verrata.
Syntisi on suuri aivan,
suurempi on armo taivaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:20
7.
Rohkaistu siis, sielu parka,
joka näännyt murheeseen,
pelko heitä, sydän arka,
katso Herraan Jeesukseen.
Syntiesi suuruutta
et voi armoon verrata.
Katso Herran laupeutta,
ääretöntä rakkautta.

8.
Tuhat kertaa suuremmaksi
maa jos luotu olisi
ja sen synti painavaksi
kuormaksesi kaatuisi,
eipä Herra armoaan
kieltää voisi silloinkaan.
Rakkaus kuin liekki hohtaa,
lapsensa kun Isä kohtaa.

9.
Armon oven, Jumalani,
anna olla avoinna,
että aina tuskassani
sinut saisin tuntea.
Levätä suo sinussa,
työsi täytä minussa.
Pyhän Hengen anna hoitaa,
ettei synnin valta voita.
MikkoL:
Paul Gerhardt 1647. Ruots. Petrus Brask 1690. Suom. virsikirjaan 1701. Uud. komitea 1937.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:26
kun veisaat virren 269 "Älä sure, sielu parka" ja muistat sen hirvittävän maailman, josta virsi tulee, se nousee sinne jonnekin Bohnhoefferin keskistysleiri-virren tasolle.

Tämä virsi on aivan käsittämätön todistus Kristuksen voimasta juuri silloin, kun synnin valta on suurimmillaan ja perkele näyttää riehuvan aivan vapaasti valehdellen ja murhaten.

Gerhardtin virsi nousee läheisestä kokemuksesta Jeesuksen läsnäolosta sodan kauhujen keskellä. Kun sitä veisaat, kuulet ehkä hiljaa myös enkelten laulua kanssasi korkeuksista.
MikkoL: huomaa kuinka se on samalla kauttaaltaan raamatullinen, lukuisat eri kohdat näkyvät sen sanoissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:44
Ja jos ei tuo vielä vakuuta, kuinkas tämä?

vuonna 1653 Gerhardt kirjoitti "Herralle tiesi anna".

Tämä kaveri ei kirjoita tyhjää teoriaa, onttojen tynnyrien kolinaa, vaan Gerhardt on tulessa koeteltu. Sellaisessa, johon ei kenenkään toivoisi joutuvan.

Lohdullinen ja luottavainen sisältö perustuu 30-vuotisen sodan kokemuksiin. Virsi perustuu psalmin 37 jakeeseen viisi ja on eräs Saksan kirkon suosituimpia ja rakstetuimpia virsiä.

Se kannattaa opetella ulkoa pahan päivän varalle.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:44
1.
Herralle tiesi anna,
hän taivaat johdattaa,
ja hänen viittaustaan
maailmat noudattaa.
Hän meren kuohut tyyntää
ja myrskyt raivoisat.
Kun hänen tietään kuljet,
turvassa vaellat.

2.
Herraasi luota aina,
hän johtaa parhaiten
niin menestyksen päivät
kuin päivät murheitten.
Ei itku, huoli auta,
odota Jumalaa.
Myös ristin antaessaan
hän siunaa, rakastaa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:44
.
Herrasi tietää kaikki,
neuvonsa parhain on,
on viisas toimissansa,
voimassaan rajaton.
Uskollisesti täyttää
hän lupauksensa.
Hän merten kuilut kuivaa,
jos niin on tahtonsa.

4.
Ja vaikka vastaan ryntäis
myös vallat helvetin,
hän armopäätöksensä
vie voittoon kuitenkin.
Kun Herra armollansa
sinua hoitaa saa,
hän pyhäin joukkoon viimein
taivaaseen johdattaa.
MikkoL: Paul Gerhardt 1653. Suom. Sionin Kannel 1892, komitea 1937. Virsikirjaan 1938.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 22:50
30-vuotisen sodan vaiheet opettavat meille, että sellainen hyssytelty pehmo-jumala ei ole Raamatun Jumala.

se on ihmisten itse keksimä taskujumala, joka voi tuntua täysin käsittämättömältä, kun nokkakolari iskee. Missä on se rakastava Isä, johon on tuuditettu ilman raikasta Jumalan Sanan, Israelin kansan historian ja kirkkohistorian ja maailmanhistorian todistusta?

Meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli, sanoo Heprealaiskirje. "Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin" Hep 10:31.

Gerhardtin virren kaltainen sydämellien luottamus tähän oikeaan Ramatun Jumalaan ei synny ihmisen omasta voimasta eikä yrityksestä.

Se syntyy Jumalan Sanasta ja kasvaa elämänkokemuksen ja erilaisten vaiheiden kautta. Jumala sallii joskus sodankin ravistelemaan meitä tämän maailman rakkaudesta miettimään, mitä on iankaikkisuus.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 22.08.2007 23:13
vielä sellainen ajatus Suomen lehtiä lukiessa, että ehkä tämän aamupäivän (20.8.2007) pimeys ja mahtavasti jyrisevä ukkonen antoivat pääkaupunkiseudulla jollekin mielikuvan, millaista se sitten taas on, kun sota syttyy.

Herra kansaamme sodalta varjelkoon.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 09:49
Gustav Adolf den store on ainoa Ruotsin kuninkaista, jolla on tuo "Suuri" nimessään.

Maailmalla hänet tunnettiin 30-vuotisen sodan aikaan latinalaisella nimellä Gustavus Adolfus Magnus.

Kustaa II Adolf (tai Aadolf) syntyi Ruotsia pitkään hallinneeseen Vasa sukuun; hänen isänsä oli Kaarle IX ja isoisänsä Gustav Vasa (Kustaa Vaasa).

Gustav syntyi Tukholmassa joulukuun 9. päivänä 1594 ja kuoli 30-vuotisessa sodassa 6.11. 1632.

Gustav Adolfin kuolinpäivä, marraskuun 6, on Ruotsissa valtiollinen juhlapäivä, jolloin sinikeltaiset liput liehuvat saloissa.

Suomen sinivalkoiset liput liehuvat 6.11. "ruotsalaisuuden päivän" kunniaksi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 09:58
Kristina Holstein-Gottorp (1573-1625) oli Kaarle IX toinen vaimo. Hänen sukujuurensa ovat Hessenissä.

Pyhän roomalaisen keisarikunnan sukua oli myös Kaarle IX ensimmäinen vaimo, Anna Marie Palatinate-Kleeburg (1561–1589).

Ruotsin kuninkaalliset ja aateliset olivat siis myös monet perhesitein yhteyksissä Saksan protestanttisiin alueisiin, joissa 30-vuotinen sota riehui.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 10:01
Kustaa II Adolfilla oli seuraavat sisar- ja velipuolet nuorena kuolleelta Anna Marielta:

Margareta Elisabeth (1580–1585)
Elisabeth Sabina (1582–1585)
Ludiwg (1583–1583)
Katariina (1584–1638)
Kustaa (1587–1587)
Maria (1588–1589)

Myös marsalkka Carl Carlsson Gyllenhielm (1574–1650) on hänen velipuolensa. Hänen äitinsä oli Kaarle IX rakastajatar Karin Nilsdotter.

Kustaa II Aadolfin omat sisaret ja veli olivat Kristiinan lapset:

Kristiina(1593–1594)
Maria Elisabeth (1596–1618)
Kaarlo Filip (1601–1622)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 10:12
Kustaa Adolfin vuonna 1620 vihitty vaimo oli Maria Eleonora Brandenburgilainen (1599 – 1655).

Maria Eleanora oli Brandenburgin vaaliruhtinas Johan Sigismundin ja Preussin herttuatar Annan tytär.

Nämä perhesuhteet olivat poliittisesti merkittäviä, sillä olihan juuri tuo alue eräs 30-vuotisen sodan pahimmin vaurioittamia, sanotaan että miltei puolet sen väestöstä sai surmansa sotaan ja sen aiheuttamiin sairauksiin.

Kustaa Aadolf valitsi Preussissa sijaitsevan Elbingin päämajakseen sodan aikana.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 10:21
Hän oli vain 16 vuotias kun hänen isänsä, Ruotsin kuningas Kaarle IX kuoli. Kruunajaiset olivat vuonna 1611.

Ruotsi-Suomen hallintoa hoiti aluksi kreivi Axel Oxenstierna (1583-1654), mutta Kustaa Adolf otti pian täyden vallan itselleen.

Oxenstiernasta tehtiin kansleri (1612-1654) ja hän lienee monien Ruotsin valtion hallintoa koskevien uudistusten takana.

Kustaa II Adolfia pidetään modernin Ruotsin perustajana. Tämä kunnianimi on yhtä aiheellinen kuin hänen aikalisensa, kardinaali Richelieun kutsuminen modernin Ranskan perustajaksi.

Tärkeitä kansallisvaltion perusteita oltiin laskemassa Eurooppaan 1600-luvun alkupuoliskolla.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 10:50
Aluksi Kustaa joutui hoitamaan isänsä Kaarle IX aiheuttamia sotkuja. Ruotsi oli laajentumassa ja nuoren kuninkaan aikana se otti suunnan, jonka seurauksena siitä tuli Euroopan todellista suurvaltaa.

Isän perintönä nuorella kuninkaalla oli vaikeuksia molempien rajanaapureidensa Tanska-Norjan ja Venäjän kanssa. Hieman kauempana huolta aiheuttivat Puola ja Pyhä roomalainen keisarikunta.

Tanskan Kristian IV varmaan ajatteli, että Kaarle IX kuoltua on sopiva aika hieman pureksia Ruotsia. Kalmarin sota alkoi yllättäen vuonna 1611, Kustaan kruunajaisvuonna, pitkän 40 vuotta kestäneen rauhan jälkeen.

Tanskalaiset joukot ottivat Kalmarin ja Alvsborgin rajalinnat toivoen helppoa reissua. Taas väärin laskettu Kristian IV.

Kustaa II Aadolf on nimittäin eräs maailmanhistorian lahjakkaimpiin sotilaisiin luettu henkilö, jota esimerkiksi Napoleon Bonaparte suuresti ihaili. Modernin sodankäynnin isä.

Tanskalaiset saavat olla tyytyväisiä, että pääsivät pinteestä niin helpolla Knaerodin sopimuksessa 1613 tammikuussa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 11:00
Vuonna 1617 Venäjä suostui Stolbovan rauhaan Kustaan kanssa, jossa mm. itä-Karjalan ja Inkerinmaan asioista päätettiin... taas kerran.

Koko Eesti siirtyi Stolbovan rauhassa Venäjältä Ruotsin valtaan.

Kesäkuun 30. 1632 Kustaa Adolf perusti Tarton yliopiston, jolla on tunnetusti ollut suuri merkitys tuon kansan vaiheissa myös KGB:n aikana.

Siellä koulutetaan tänään myös tuntemaan Raamattua ja luterilaisen kirkon historiaa ja lain ja evankeliumin oppia. Siis siunattu lahja Kustaalta virolaisille.

Ruotsin suurimpia kaupunkeja olivat nyt Tukholman ohella Latvian Riga ja Eestin Tallinna.

1621 Kustaa Adolf perusti hankalan Tanskan suuntaan Göteborgin kaupungin, joka on nykyään Ruotsin toiseksi suurin yli 800.000 asukkaan suurkaupunki.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 11:05
Että tällainen vaasalainen oli noussut Tukholman kuninkaanlinnan valtaistuimelle.

Tilly ja Wallenstein eivät aavistaneet, että Pohjolan Lumikuningas tulisi murskaamaan heidät molemmat ja palauttamaan evankelisen kirkon takiasin suojattuun asemaan keisarikunnassa.

Josta nuo kirkot eivät enää koskaan joutuisi lähtemään.

Tilly ei rauhaansa tiennyt, että hän tulisi saamaan surmansa Lumikuninkaan otteessa.

Kustaa II Aadolf ei tiennyt, että hän menisi itse sankarikuolemaan Euroopan protestanttien asiaa ajaessaan.

Joskus on hyvä, että emme ihan kaikkea tulevaisuudestamme tiedä. Jumala on sen asian meidän puolestamme näin katsonut.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 12:36
MAGDEBURGIN VERILÖYLY

Katselen henkilökohtaisesti kenraali Tillyn elämän loppuvaiheita erityisesti Magdeburgin kaupungin hirvittävän massamurhan näkökulmasta.

Useimmat tuon ajan sotilasjohtajat joutuisivat nykyaikana sotaoikeuteen siviileihin kohdistuvien rikosten takia. Varmaan Kustaakin.

Ajat olivat raakoja ja veri vuosi virtanaan, mutta silti tämä on jotenkin erityisen rankka vaihe 30-vuotisessa sodassa.

Uskallan jopa väittää, että tuo hirveä tapahtuma koitui Tillyn kohtaloksi Jumalan vanhurskaiden silmien edessä siinä missä Lorrainen ryöstely ratkaisi jo varhain taivaassa Brunswickin Kristianin kohtalon. (Saat vapaasti olla eri mieltä.)
MikkoL: monet historioitsijat puolustelevat Tillyä ja sanovat, että asiat riistäytyivät käsistä.

Minä olen eri mieltä, Tilly olisi voinut, mutta ei tehnyt.
Siitä raskas syytökseni häntä vastaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 12:44
Elben varrella sijaitseva Magdeburg on Saksi-Anhaltin tärkeimpiä keskuksia. 30-vuotisen sodan aikaan se oli protestanttien päätukikohtia. Kuten muistamme, 1631 Tillyn katolinen liiga oli jo lähes täysin vallassa koko keisarikunnassa eikä protestanteilla ollut omaa armeijaa.

Tilly ei paljon piitannut ruotsalaisista Tanskan nöyryyttämisensä jälkeen, ruotsalaiset puotsalaiset, kuka heistä välittää. Paha virhe.

Iloisempana aloituksena kertomukselle muistat ehkä koulusta kuvan, miten kuusitoista hevosta ei kyennyt vetämään erilleen Magdeburgin metallikupoleita, jotka Otto von Guericke asetti siellä vastakkain 1654.

Otto hioi kupujen reunat aivan tiiviiksi ja pumppasi sisältä ilman pois.
Alettiin ymmärtää vähitellen, mitä on ilmanpaine. Vähitellen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 12:52
Vanha keskiaikainen arkkihiippakunnan pääkaupunki Magdeburg tuli varhain luterilaisuuden piiriin. Se oli esimerkiksi mukana Schmalkaldenin liitossa ja oli ensimmäinen kaupunki, jossa Lutherin teoksia painettiin kirjapainossa.

Kaupungin protestanttiset hallitsijat olivat voimakkaasti katolisen kirkon arvostelijoita, ja kutsuivat paavia anti-Kristukseksi.

Näistä ja muista Lutheriin liittyvistä syistä ehkä johtui perkeleen viha tätä suurta ja varakasta kaupunkia vastaan.

Magdeburgin vuonna 937 rakennettu katedraali on muuten itäisen Saksan korkein kirkko, huikeat 104 metriä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 13:03
Kustaa II Adolf oli jättänyt sotajoukkonsa Mecklenburgiin ja oli itse Berliinissä etsimässä taistelulleen protestanttien tukijoita.

Yllättäen myös Ranskan verinen kardinaali Richelieu päätti tukea Pohjolan kuningasta taloudellisesti. Magdeburgin komea kaupunki oli luvannut taloudellisesti tukea Kustaa Adolfin armeijaa.

Tilly päätti nyt näyttää, misä kaappi seisoo, ja lähti piirittämään Magdeburgia, joka oli luvannut apunsa keisarikunnan viholliselle.

Piiritys alkoi maaliskuun 31, 1631 Pappenheimin kreivi Gottfried Heinrichin johdolla (1594-1632). Huomaa kreivi Pappenheimin kuolinvuosi.

Tuhannen taalan kysymys piiritetyssä kaupungissa oli, milloin Kustaa Adolf tulee avuksi.

"Kehrää kehrää tyttönen, huomenna saat sinä sulhasen. Tyttö kehräs kehräs vaan, mut sulhoa ei tullutkaan"

Kustaa ei koskaan tullut avuksi.

Siinä eivät edes ruotsalaisten historioitsijoiden suopeat selittelyt auta. Kustaa ei tullut.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 21:59
Mietitään vähän, mistä oli kysymys. Magdeburg on vanha keskiaikainen kaupunki, jota ympäröi vahvat muurit. Sen näkymää hallitsee kauas näkyvä valtava katedraali.

Mielikuvituksen silmin voimme katsella sen 30.000 asukkaan elämää 1600-luvun alkupuolella.

Näemme Elbe-joen rantamilla lähes kokonaan puusta rakennetun kaupungin, kirkkoja, kaupungintalon, toreja, markkinapaikkoja, johon maaseudulta tullaan myymään pellon anteja.

Kapeita mukulakivikatuja, joiden reunoilla pieniä myymälöitä, leipomoita, erilaisten kiltojen merkkejä.

Mutta kaiken tuon meluisan, kiireisen, vilkkaan menon ja tomun läpi näemme ihmisten kasvoja, äitiään kädestä pitävän lettipäisen lapsen, rakastuneen nuoren parin, tuimailmeisen luterilaisen papin kauhtanoineen, sotilaita maleksimassa, työhön meneviä ja sieltä tulevia ihmisiä.

Ihmisiä, sellaisia kuin sinä ja minä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:06
Monenlaiset hajut tulevat vastaan, leipomon herkullisia lämpimiä tuoksuja ja katujen saastan lemua. Tämänkin vanhan kaupungin saniteettijärjestelmät ovat puutteellisia.

Raikasta vettä on joessa, kaivoissa ja lähteissä, vesijohtojakin jonkin verran.

Asuintalot ovat yksi tai kaksikerroksisia puutaloja, jokunen korkeampikin nojaa toiseen katua varjostaen. Huoneet ovat nykyajan ihmisen kannalta pienet ja ahtaat. Ikkunat pieniä ja lasia kyllä on, mutta ei vielä kovin yleisesti.

Talvella lämmintä saadaan kotiin leivinuunista tai avoimesta takasta. Polttopuuta on seudulla yllin kyllin.

Hevoset kapsuttelevat vähän joka suuntaan kolisevia rattaita vetäen, jättäen ajan mittaan paljon lantaa kaduille, joissa se painuu kivien väliin.

Jotain tuollaista, Magdeburg marraskuun alussa 1630, kun keisari Frederik II:n katolisista koostuva armeija marssi sitä kohti kenraali Tillyn johdolla.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:15
Itse Johann Christoph Friedrich von Schiller on kirjoittanut 30-vuotisen sodan historian ja kertoo siinä yksityiskohtaisesti Magdeburgin kaupungin piirityksestä ja tuhosta.

Schillerin lähteenä on kaupungin pormestarin, Otto von Güricken, silminnäkijäkuvaus tapahtumista toukokuun 20, 1631, jonka suomennan tänne Nettiruukkuun.

Vahvasti linnoitetun kaupungin piiritystä von Pappenheimin johdolla kesti siis marraskuusta 1630 toukokuun 20, 1631.

Sitten tuli loppu.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:23
Piirittäjien tykkituli ei tehonnut vankkoihin valleihin, joten Pappenheim päätti lähteä suoraan hyökkäykseen muureja vastaan. Hyökkäys onnistui ja keisarin armeija pääsi sisälle Magdeburgiin toukokuussa 1631.

Güricken kertoo kohtalokkaista tapahtumista puolustuksen lopulta murruttua.

"Pappenheim kokosi joukkoja Uuden kaupungin valleilta ja toi heidät kaupungin kaduille. von Falkenberg ammuttiin ja tulia sytytettiin moniin kortteleihin.
Kaikki oli menetetty, enempi puolustautuminen hyödytöntä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:27
Jotkut sotilaat ja siviilit yrittivät siitä huolimatta tehdä vielä vastarintaa siellä täällä, mutta imperiumin joukkoja virtasi sisään avuksi, myös ratsujoukkoja, ja lopulta he saivat Krockenthor- portin auki päästäen imperiumin armeijan ja katolisen liigan joukot sisään - unkarilaisia, kroateja, puolalaisia, wallolaisia, italialaisia, espanjalaisia, ranskalaisia, etelä ja pohjois saksalaisia.

(ML huomaa tässä tuon ajan palkkasoturiarmeijan monikansallinen koostumus)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:32
Ja näin kaupunki ja kaikkine asukkaineen joutui vihollisen käsiin, joiden viha ja raakuus johtui osittain vihasta Augsburgin tunnustajia kohtaan, osittain he olivat katkeria ketjulaukauksesta, joka oli ammuttu rampeilta sekä niistä ivahuudoista ja loukkauksista, joita magdeburgilaiset olivat heille muureilta huudelleet.

Sitten ei ollut mitään muuta kuin hakkaamista, polttamista, ryöstelyä, kidutusta ja murhaa. Viholliset etsivät kiihkeästi itselleen sotasaalista.

Kun ryöstöjoukko tunkeutui taloon, jos omistajalla oli jotain, hän saattoi sillä ostaa itselleen ja perheelleen turvaa - kunnes seuraava ryöstäjä tulisi.
Kun ei ollut enään mitään jäljellä, alkoivat todelliset huolet.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:37
Sitten, iskujen, ampumisen, pistämisen tai hirttämisen uhkaukset saivat ihmisparat sellaiseen pelkoon, että he olisivat tuoneet mitä tahansa vaikka se olisi kaivettuna maahan tai pistetty tuhanteen linnaan talteen.

Ja näin kaupunki, joka oli ollut kuin kaunis prinsessa, oli tämän kiihkon edessä syvimmässä ahdingossa ja liekkien vallassa. Tuhannet viattomat miehet, naiset ja lapset olivat kauheiden huutojen ja kirkumisen keskelllä kun heitä kidutettiin ja surmattiin niin hirveillä ja häpeällisillä tavoilla, ettei sitä mitkään sanat riitä kertomaan eivätkä kyynelet riitä itkemään.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:43
Yhdessä ainoassa päivässä tämä jalo ja kuuluisa kaupunki, koko maan ylpeys, tuhoutui tuleen ja savuun. Henkiin jääneet kaupunkilaiset otettiin vaimoineen ja lapsineen vangeiksi ja vihollinen vei heidät pois niin kovan huudon ja valituksen saattamina, että se kuultiin kauas.

Tuuli lennätti kaupungista hiiliä ja tuhkaa Wanzlebeniin, Egelniin ja vieläkin kauemmas.

Kaiken tämän lisäksi rahalla mittaamattomia määriä korvaamattomia huonekaluja, kaikenlaista irtaimistoa, kirjoja, käsikirjoituksia, tauluja, muistoesineitä poltettiin tai sotilaat veivät ne sotasaaliina. Mitä hienoimmat vaatteet, kaavut, silkkiasut, kulta ja hopeanauhat, liinakankaat olivat kärrykaupalla myynnissä Magdeburgin arkkihiippakunnassa ja Anhaltissa ja Brunswickissä. Kultaketuja, sormuksia, jalokiviä ja kaikenlaisia kulta ja hopeaesinietä voitiin ostaa kymmenesosalla niiden arvosta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:47
Noin siis pormestari kertoo Magdeburgin tuhosta.

Katedraaliin liittyy seuraava kertomus. Noin neljätuhatta ihmistä etsiytyi tuon hyvin suuren vanhan kirkon sisään turvapaikkaa etsien.

Kirkon pappi Reinhard Bakes rukoili polvillaan Johan Tzerclaes, Tillyn kreivin edessä, että tämä säästäisi nämä ihmiset.

Tilly päätti että kirkkoa ei hävitetty, vaan se otettaisiin katoliseen käyttöön. Mutta kun Tilly joukkoineen lähti tuhotusta kaupungista, kirkko ryöstettiin typötyhjäksi ja sen lasimaalauksin koristetut ikkunat ammuttiin hajalle.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:51
Magdeburgin kaupunki poltettiin maan tasalle.

Sen 30.000 asukkaasta vain noin 5.000 selvisi hengissä. Surmattujen ruumiita, monet niistä pahoin palaneita, kannettiin kahden viikon ajan Elbe-joen vietäväksi.

30-vuotisen sodan kauhujenkin keskellä Magdeburgin kaupunkin massamurha herätti laajalti arvostelua myös Euroopan muissa valtioissa.

Tillyn ja Pappenheimin kannalta hävittäminen ei ehkä ollut hyvä sen tähden, että he menettivät armeijalle tärkeän huoltopisteen. Tähän usein vedotaan, kun halutaan puolustaa Tillyä ja selitetään, että palkkasoturit riehaantuivat eikä kukaan heitä voinut hallita.
MikkoL: 30-vuotisen sodan lopulla Magdeburgissa oli 400 asukasta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 23.08.2007 22:55
Epäilen voimatta sitä koskaan todistaa, että taisteleva katolinen Tilly oli hyvin tietoinen Magdeburgin maineesta protestanttien keskuksena. Paavin kutsuminen anti-kristukseksi oli hänelle, syvästi uskonnolliselle miehelle, pahimman laatuista rienausta.

Ehkä hän ei antanut määräystä, mutta ajatteli sitten "palaa? no antaa palaa"

Kustaa II Adolfille Magdeburg oli kuin Tillyn käsineen isku vasten naamaa, tämä kaupunki lupasi ruotsalaisille tukea ja näin sille tehtiin. Ihmeteltiin myös, miksei hän pyynnöstä huolimatta ollut tullut kaupungin avuksi sitä pelastamaan.
 
 Kirjoittanut: viola, 24.08.2007 07:04
Kun MikkoL:n tekstejä lukee (erityisesti 22.8. ilta), niin mieleeni tulee Room.12:4-8

"Niin kuin meillä jokaisella on yksi ruumis ja siinä monta jäsentä, joilla on eri tehtävänsä, samoin me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis mutta olemme kukin toistemme jäseniä. Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. Palvelustehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin."

Kiitos Isä, että olet runsaskätisesti jakanut rohkaisemisen lahjaa! Kiitos, että me arat ja rohkeat saamme olla saman Kristus-ruumiin jäseniä!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 07:29
kiitos Herralle näistä sanoistasi, Viola
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:23
Tillyn kreivi ratsasti komealla hevosellaan pois. Takana oli nyt hiljainen, vielä kytevä ja savuava Magdeburg. Elbessä uiskenteli tuhansien ihmisten ruumiita.

Saksan kieleen tuli tästä tapahtumasta ilmaus "magdeburgisointi", kun haluttiin sanoa jonkun asian täydellisestä hävittämisestä.

Mitä lie Tilly ajatellut. Tuskin hän tiesi, että oli nyt merkitty mies.

Herra tuli taivaasta alas katsomaan, mistä Sodoman ja Gomorran huuto oikein johtuu. Synnin tuottamasta kärsimyksestä kaiketi.

Magdeburgin kallioita särkevä kuolinhuuto, joka kuultiin kilometrien päähän, oli yltänyt taivaaseen.

Tillyn päivät oli laskettu ja hän oli pian oleva kuoleman oma.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:28
Me ihmiset olemme Luojallemme vastuussa ratkaisuistamme, joita tietyissä tilanteissa teemme. Niiden kautta meitä koetellaan, noissa tilanteissa me teoillamme näytämme, millaisista aineista rakennuksemme on tehty ja mitä usko meissä on saanut vaikuttaa.

Tillyn ratkaisu oli valloittaa tuo protestanttien suurin kaupunki ja antaa palkkasotureidensa tuhota ja raiskata se maantasalle. Siinä hän näytti, miten hän oli sisäisesti paatunut ja kovettunut ajaessaan Katolisen liigan asiaa sotaväen voimalla.

Aivan varmasti monet muut protestanttien kaupungit, jotka uskaltaisivat nousta katolista keisari Frederik II vastaan ymmärsivät, että tämä olisi heidänkin kohtalonsa jos kerran Magdeburgille kävi noin.

Näytti selvältä, että evankelisen kirkon ja protestanttisen liikkeen tulevaisuus pyhän roomalaisen keisarikunnan alueilla oli sinetöity. Tilly oli voittanut käytännössä jokaisen taistelun, johon oli lähtenyt protestantteja vastaan (Wiesloch on poikkeus).
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:32
RUOTSIN ARMEIJA

Olemme nähneet, että 1600-luvun alkupuolella espanjalainen tercio muodostelma oli käytännössä voittamaton.

Se käsitti siis suuren määrän hyvin koulutettuja peitsimiehiä, jotka olivat asettuneet neliömäiseen useita rivejä syvään muodostelmaan.

Heidän lisäkseen terciossa oli musketöörejä, myöskin useassa rivissä, jotka latasivat ja ampuivat aseensa tarkassa tahdissa ja järjestyksessä. Kasarmeissaan he harjoittelivat tuota, kunnes osasivat tehdä sen silmät kiinni ja ajattelematta.

Tilly oli oppinut käyttämään tercio muodostelmia tehokkaasti, ja näimme esimerkiksi Fleuerusin taistelussa, miten se tehokkaasti pysäytti Kristianin ratsukomppanioiden hurjat hyökkäykset.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:37
Kustaa II Adolf oli tästä kaikesta hyvin tietoinen. Hän tutki tercio taisteluja kokeneen ja kekseliään sotilaan silmin ja päätti kehittää Ruotsin armeijalle kyvyn selvitä espanjalaisesta muodostelmasta.

Hän havaitsi, että tercion heikkous on sen jäykkyys. Se on kyllä tavattoman luja ja pystyy ottamaan suoran hyökkäyksen vastaan kuin kallio. Mutta jos tercio pitäisi kääntää, satojen sotilaiden kantamat neljä viisi metriä pitkät peitset tekevät sen hyvin vaikeaksi ja hitaaksi.

Kuningas pani myös merkille, että muskettien tulivoima on riippuvainen latauksen ja ampumisen tahdista. Kun päälle tulee täyttä laukkaa vahvasti aseistettu hurjasti huutava mies iso miekka kädessä (raskaan ratsuväen hyökkäys), suojattomana seisovalle, ruutia ja luotia hermostuneesti räpeltävälle musketöörille voi niinsanotusti tulla kusi housuun.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:43
Kustaa II Aadolf löysi näihin kahteen ongelmaan vastauksen.

Kömpelön tercion sijasta hän koulutti sotilaat linjamaisiin, nopeasti liikkuviin muodostelmiin, joilla ei monien rivien syvyyttä.

Musketöörit joutuivat nyt kasarmeissa hurjaan sulkeiskoulutukseen, jossa sotilaiden tuli komentojen mukaan täsmälleen käsitellä asettaan. Nykyajan "olalle vie" harjoittelu on kuin muistoja tuosta, mutta hyvin yksinkertaista verrattuna musketin käsittelyyn.

Tiukan harjoittelun tuloksena ruotsalainen musketööri ampui keskimäärin kolme kertaa nopeammin kuin keski-eurooppalainen muskettimies.

Kolme riviä pystyi käytännössä pitämään yllä jatkuvaa muskettitulta, jolla oli lähietäisyydeltä tuhoisa vaikutus hyökkääjien riveihin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:49
Shakissa on erilaisia pelityylejä, Tilly ja Wallenstein edustivat aikansa puolustukseen keskittyvää tyyliä Steinitzin pelien tapaan.

Kustaa II Aadolf sen sijaan keskittyi aktiiviseen hyökkäykseen kuin Capablanka konsanaan. Ruotsalaiset eivät odotelleet vihollisen hyökkäystä valmiina lyömään sen ja sitten itse hyökkäämään.

Sotahistorioitsijat pitävät Kustaata modernin sodankäynnin luojana. Hänen armeijansa voima oli lopulta kaikkein eri aselajien käyttöä yhdessä rohkealla ja kekeseliäällä tavalla.

Kuuluisa sotahistorioitsija Carl von Clausewitz piti Kustaa II Aadolfia suuressa arvossa maailman huippujen joukossa. Esimerkiksi Napoleon Bonaparte ihaili Lumikuningasta ja tutki tarkkaan hänen taistelujaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:55
HAKKAPELIITAT

Ruotsin armeijaan kuului kevyttä ratsujoukkoa, jonka miehet tulivat Suomesta etupäässä Uudenmaan ja Hämeen alueilta.

Lainaan tähän suomalaisen wikipedian hyvää tekstiä:

"Suomalaiset hakkapeliitat eivät eronneet muusta ruotsalaisratsuväestä taistelutaktiikaltaan, vaan kaikki yksiköt toimivat samalla tavalla. Taktiikkana oli, että ensin linjaan sijoitettu, yleensä palkkasotilaista koottu jalkaväki aloitti tulen. Linjana joukot pystyivät ampumaan huomattavasti suuremmalla tulivoimalla kuin vihollisen neliömäiseen muodostelmaan sijoitettu jalkaväki. Tykistö yhtyi tuleen kevyemmillä eli nopeammin ampuvilla yksiköillään. Tulivoima mursi tehokkaasti vihollisen neliömuodostelmat, joita kutsuttiin espanjalaisten mukaan tercioksi. Neliömuodostelman hajotessa heikkeni yleensä myös joukkojen taistelumoraali ja kyky torjua ratsuväen rynnäkkö."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:55
Tällöin Ruotsin ratsuväki mursi heikentyneen vihollisen raivokkaalla rynnäköllä, jossa hevostakin käytettiin aseena. Useissa tilanteissa hakkapeliitat pyrkivät heti alussa vihollisen ratsuväen kanssa lähitaistelukontaktiin. Ratsumiehet rynnäköivät tiiviinä kiilamuodostelmana, viereisen miehen polvi painettuna naapurin polvitaipeeseen. Lähietäisyydeltä, alle kymmenen metrin matkalta ammuttu pistoolien yhteislaukaus aiheutti viholliselle jopa jalkaväen muskettitulta pahemmat tappiot, ja oli paljon tehokkaampaa tulenkäyttöä kuin karakolointi. Hakkapeliittojen rynnäkkö oli musertava ja se usein käänsi taistelun kulun.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 08:56
Hakkapeliitat osoittautuivat myös kykeneviksi taistelemaan raskaammin varustettuja keisarillisia kyrassieereja vastaan. Tämä vaikutti myös hakkapeliittojen maineen kasvuun yliluonnollisena joukkona, kun raskaasti haarniskoitu keisarillinen ratsuväki pakeni pienillä hevosilla taisteluun ratsastavia, haarniskoimattomia hakkapeliittoja. Myös suomalaisten joukkojen poikkeuksellinen tapa taistella lähes hiljaa, ilman jatkuvaa huutamista oli sen aikaisista sotilaista pelottavaa.

Hakkapeliitat olivat ensimmäinen joukkotyyppi, joka käytti suomenhevosta taistelussa. Suomenhevosessa yhdistyvät kylmä- ja lämminverihevosten hyvät ominaisuudet; vaikka suomenhevonen ei ole yhtä nopea ja ketterä kuin lämminverihevoset, se on hyvin sitkeä eikä väsy helposti.
MikkoL: kyrassieereja on couraissier sanasta, tarkoittaa rintavarustusta, jonka näemme nykyään kuninkaallisten henkivartiojoukkojen ratsumiehillä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkapeliitat
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:01
Tämä on myös mielenkiintoinen keskustelu samalla sivulla:

"Historioitsijat Eino Jutikkala ja Kauko Pirinen esittävät syyn hakkapeliittojen esitetylle julmuudelle kirjassaan A History of Finland. Suomalaiset sotilaat, myös ratsuväki, palvelivat aiemmin pääosin idässä (mm. Jakob De la Gardien mukana ja tämän isän alaisuudessa). Itäisellä rintamalla ei ollut Länsi-Euroopalle tyypillistä palkkasotilaskulttuuria, ja siellä sota kaikkiaan vaati enemmän uhreja ollen lähempänä totaalista sotaa.

Palkkasotilaskulttuurissa eilisen vihollinen saattoi vangiksi jäätyään hyvinkin olla huomisen uskollinen aseveli. Ruotsin armeija sen sijaan oli tottunut siihen, että vihollinen kuului tappaa. Näin ollen saapuessaan Saksaan Ruotsin armeija, mukaan lukien suomalainen ratsuväki, kävi aggressiivisempaa sotaa kuin katoliset viholliset.

Samaa tapahtui jo Puolan sodan aikana, josta Jutikkala ja Pirinen kertovat esimerkin: puolalainen upseeri oli vankienvaihdon yhteydessä pyytänyt ruotsalaisupseeria olemaan tappamatta kaikki vankeja, "koska me puolalaisetkin olemme kristittyjä"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:04
"Tutkija Jussi T. Lappalaisen mukaan suomalaisjoukkojen pelko on suomalaisten pitkälti korostuneeseen kansallistunteeseen ja käännösvirheisiin pohjautuvaa legendaa, joka pohjautuu Zacharias Topeliuksen Maamme-kirjaan (1875), A. O. Hainarin artikkeliin Oma maa-lukemistossa (1908) ja Gabriel Reinin suomalaisia ulkomaisessa kirjallisuudessa koskevaan tutkimukseen (1909)"

rohkenen olla eri mieltä.

Hakkapeliittoja pelättiin, koska he olivat julma, hirvittävä, suorastaan kauhistava sotajoukko, jonka edessä kukaan ei kestänyt.

"Hakkaa päälle" huuto merkitsi kuolemaa ja hakkapeliittojen vierailu kylässä ... uh, puhutaan siitä myöhemmin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:08
Pane merkille, kuinka tässäkin kehutaan Suomen hevosia.

Minusta suomalainen hevonen on talvi- ja jatkosodan todellinen sankari, jolle pitäisi pystyttää patsas, ellei joku ole jo niin tehnytkin.

Hakkapeliittojen ratsuista kerrotaan edellä, sisukkaista, rohkeista, ehkä vähän hämäläisen hitaasta, mutta niin luotettavasta ystävästä.

"Kulttuuriministeri julisti suomenhevosen 13.2.2007 Suomen kansallishevoseksi"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:16
Suomalaisia hakkapeliittoja oli Kustaa II Adolfin armeijassa mukana 30-vuotisessa sodassa ehkä noin kolmisen tuhatta.

Mukana oli kolme ratsurykmenttiä: Uusimaa ja Häme
Turku ja Björneborg
Viipuri ja Nyslot

Uudenmaan ja Hämeen rykemnttiä johti legendaarinen Torsten Stålhandske (1593-1644).

Miten niin legendaarinen?

Tämän Porvoossa syntyneen etevän sotilaan kutsumanimi, Rautahanska, sisältää seuraavaa. Jos Torsten ei pitänyt jostain henkilöstä, lyhyenläntä mies saattoi tervehtiä häntä puristamalla tämän kättä niin tiukasti, että veri valui miesparan kynsien alta.

Etenkin puolalaiset ja itävaltalaiset saivat usein tuntea Torstenin tervehdyksen "käsin kosketeltavalla tavalla".
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:26
BREITENFELDIN TAISTELU

No niin, eiköhän tässä nyt ole tuotu esiin joitain taustoja, jotka auttavat ymmärtämään, mitä Breitenfeldissä tapahtui ja miksi tämä kamppailu on Euroopan historian ja erityisesti Martti Lutherin alullepaneman uskonpuhdistuksen kirkon kannalta niin tärkeä.

Protestantit sytyttivät itse tyhmyyksissään 30-vuotisen sodan, joka oli kääntynyt heitä vastaan. Uutena aineksena Pyhän roomalaisen keisarikunnan maailmassa olivat jesuiittojen kasvattamat taistelevat katoliset, valtiomiehet ja sotilaat, joille paavin kirkon asia oli sisäisesti ja vakaumuksellisesti ratkaisevan tärkeä.

1618 Böömissä alkanut kapina oli vähitellen johtanut koko keski-Euroopan joutumisen katolisten joukkojen valtaan, protestanteilla ei ollut mitään keinoja puolustautua.

Magdeburgin massamurhan jälkeen ei paljon halua kapinoida. Lutherin kautta tuotu evankeliumi oli todella vaarassa hukkua siinä missä moni muukin yritys uudistaa Lännen kirkkoa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:32
Keisarikunnan armeija ja Tillyn johtama Katolinen liiga hallitsivat tilannetta.

Jumala oli kuitenkin johdattanut asiat niin, että erittäin vaarallinen kenraali Wallenstein ei ollut onnistunut yrityksistään huolimatta kohtaamaan Ruotsin armeijaa.

Vuonna 1630 hänet oli pantu sivuun keisarin epäluottamuksen takia ja Wallensteinin kokoamat joukot annettiin Tillylle. (epäluottamus oli niin syvä, että keisari murhautti Wallensteinin 25.2.1634)

Wallenstein eli merkillistä salaperäistä elämäänsä Jičín kaupungissa Tshekeissä, osallistumatta Breitenfeldiin.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:46
Olen kertonut Kustaan valmisteluista ja millaisena sotilaallisena nerona jälkipolvet häntä pitävät.

Kenraali Tilly ei tiennyt tästä mitään eikä osannut pelätä Puolassa vähän niin ja näin seikkailleita ruotsalaisia, tai ketään muutakaan. Hän oli voittamaton.

Peenemündeen tulleet 13.000 Kustaa II Aadolfin sotilasta seurasivat siis kaukaa, kun Tilly hävitti protestanttien kauniin Magdeburgin.

Mutta asiat muuttuivat, kun Tilly sitten marssi Lutherin kotikentälle Saksiin aikomuksena kurittaa vaaliruhtinas Johan Georg I (1585-1656).

Magdeburgin kaupungin tapaan Saksin vaaliruhtinas oli luvannut tukea Kustaa II Aadolfia.

Tällä kertaa Kustaa ei enään jäänyt sivuun, vaan laulun sulhanen tuli ("kehrää kehrää tyttönen...") 18.000 sotilaan kanssa apuun.

Tilly asettui asemiin Leipzigin lähelle Breitenfeldiin ja odotti Lumikuningasta.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 09:54
Martti Luther oli hengenvaarassa erityisesti Wormsin valtiopäivien jälkeen ja hänellä oli pelottavia vihollisia. Paavin julistama panna yllään hän oli lainsuojaton, jonka kuka tahansa saattoi tappaa.

Saksin vaaliruhtinas Fredrik Viisas (1463-1525) otti munkin suojiinsa Wartburgin linnaan, jossa hän toimettomuudessaan käänsi Uuden testamentin saksaksi. Jeesuksen todellinen ase kaikkea paholaisen valtaa vastaan.

Saksin vaaliruhtinaskunta on siis se poliittinen ja sotilaallinen koti, jossa evankelinen usko sai syntyä ja jossa sitä varjeltiin vihollisen sotilasmahdilta.

Perkele ei anna periksi, kun kyse on Jumalan sanasta. Olkoon miten komea kirkko tahansa, miten hienot prelaatit ja keisarilliset joukot tahansa, ei haittaa mitään.

Mutta Jumalan Sana, se haittaa.

Ja niin oli murhaava katolisen liigan armeija 1631 Saksin porteilla.
Kyseessä on syvästi hengellinen sotatilanne.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:04
Keisarin armeija käsitti 35.000 miestä ja se oli asettunut Breitenfeldissä klassiseen puolustusasemaan.

Jalkaväki oli asetettu neljääntoista 10 riviä syvään neliöön, kussakin rivissä 150 miestä. Peitsimiehet olivat neliön keskellä ja musketöörit sivuilla.

12 neliötä oli kolmen neliö ryhmissä, joissa keskimmäinen neliö oli hieman kahden sivummalla olevan edellä.

Kummallakin sivustalla oli lisäksi kaksi neliötä. Kenttätykistö oli jalkaväen edessä.

Ratsujoukot olivat sivustoilla, Pappenheim johti Breitenfeldin puolella olevaa vasenta siipeä ja Fürstenburg Seehausenin puolella olevaa oikeaa sivustaa.
Jalkaväen takana oli vielä yksi ratsuväen osasto reservinä.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:13
Saksin vaaliruhtinaan armeija käsitti 18.000 sotilasta, jotka tulivat mukaan taisteluun Kustaa Adolfin 24.000 miehen rinnalle.

Aamulla syyskuun 17. 1631 Ruotsin armeija oli asemissa Tillyn joukkoja vastaan.

Toisin kuin Tillyn terciot, ruotsalaiset oli asetettu kahteen pitkään linjaan, jossa peitsimiehiä oli viiden rivin syvyydeltä, musketöörejä kuuden rivin.

Koska miehiä oli vähemmän näissä linjoissa, Kustaa Adolfilla oli reserviä, joka kaikki miehet peliin heti laittaneelta Tillyltä puuttui.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:19
Ruotsalaisten ratsurykmentit olivat Breitenfeldin puoleisella siivellä Pappenheimia vastassa. Saksien 18.000 jalkamiestä ja ratsusotilasta olivat Fürstenburgin siivellä.

Toisin kuin Tillyn asemissa, ruotsalaisilla oli ratsujoukkoja myös keskustassa jalkamiesten linjojen välissä.

Kenraali Tillyn kannalta taistelu alkoi puolen päivän maissa 17.9. kurjalla yllätyksellä. Kenttätykistöt ampuivat kahden tunnin ajan vastustajiensa asemiin.

Mutta Kustaa II Adolf oli uudistanut myös tykistönsä ja kouluttanut sen huippukuntoon.

Ruotsalaisten tykkituli oli tarkempaa ja he ampuivat kolmesta viiteen kertaa nopeammin kuin Tillyn tykistö. Havainollistan sitä näin nyrkkeilyn tavoin, Tilly iskee "pum" ja samalla Kustaa pistää "pum, pum, pum, pum, pum".

Vitsit on vähissä.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:24
Sitten tekee Pappenheim ison mokan.

Hän oli henkilökohtaisesti hurja, suorastaan uhkarohkea sotilas, joka rakasti yli kaiken ratsuväen rynnökäitä.

Kuinka monta kertaa hän oli saanut voiton miesten ulvoessa suoraa huutoa ja pakottaessa sotahevosensa täyteen laukkaan kohti täyteen paniikkiin joutuvan vihollisen asemia.

Kahden tunnin yhä surkeammaksi käyvän tykistötaistelun jälkeen Pappenheim hyökkäsi.

Kuten kerroin edellä, ruotsalaiset musketöörit olivat mestariampujia. Pappenheim ei ollut koskaan kokenut tällaista muskettitulta, nopeaa ja tappavaa.

Seitsemän kertaa hänen uljaat ratsumiehensä hyökkäsivät, seitsemän kertaa hän joutui vetäytymään ja jättämään kuolevat miehet ja hevoset ruotsalaisten asemien eteen.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:29
Pappenheim sai tarpeekseen.

Hän otti joukkonsa ja lähti Breitenfeldin taistelusta iltapäivän lopulla 17.9.

Ruotsin armeijan hyvästä kurista kertoo, että kun osa ratsumiehistä lähti riemuissaan Hallea kohti lähteneen Pappenheimin joukkojen perään heitä surmaamaan, Kustaa Adolf kutsui heidät heti takaisin.

Tillyn armeija oli kärsinyt pahoja ja yllättäviä vastoinkäymisiä taistelun alkutunteina. Ruotsin armeijan koulutus oli tehonnut, sekä tykkituli että muskettituli oli murhaavaa.

Mutta kyllä asia on myös niin, että Jumala antoi katolisen kirkon asialla olevien tehdä pahoja virheitä.

Wallensteinin syrjäyttäminen 1630 oli ehkä ratkaisevin. Pappenheimin päätös lähteä yltiöpäiseen hyökkäykseen ja sitten jääräpäinen omien joukkojen murskaaminen ruotsalaisten muskettien tuleen oli toinen.

Magdeburgin massamurhaajat saivat nyt itse kokea Jumalan ruoskaa.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:36
Kustaa Adolfin kohtaloksi oli koitua, ja sen mukana koko Saksan luterilaisen väestön, se että hänellä oli Saksin vaaliruhtinaan miehet mukana.

Olihan se numeroina komea ja varmaan mieltä ylentävä näky, 18.000 miestä. Mutta moni kakku päältä kaunis.

Pappenheimin itsemurhaa muistuttavan hyökkäyksen aikana toisella sivustalla, Tillyn ratsumiehet hyökkäsivät saksien siiven ratsumiehiä vastaan. Nämä eivät kestäneet, vaan kääntyivät pakoon Eilenburgia kohti.

Saksien siipi huojui kun ruotsalaisten linjat olivat voittamattomat. Taitavana upseerina Tilly lähetti suuren osan jalkaväestään nyt taistelukentän poikki saksien jalkaväen kimppuun.

Nämä pakenivat kaikki minkä jaloistaan kerkisivät ja ryöstivät mennessään vielä ruotsalaisten leiriä.
Täytyyhän sitä jotain sotasaalista saada, vaikka taistelukaverilta!
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:42
Sotaonni oli hetkessä kääntynyt, Kustaa Adolf oli hetkessä menettänyt lähes puolet armeijastaan.

Katastrofi oli hirveä. Koko toinen sivusta menetettynä ja Tillyn intoa uhkuva nyt lukumääräisesti aivan ylivoimainen armeija valmiina käymään sivulta ruotsalaisten asemiin.

Tillyn valmisautuessa antamaan ruotsalaisille kuoliniskun, Kustaa Adolf onnistui kääntämään toisen linjansa suoraan kulmaan alkuperäiseen rintamaan nähden vasten sivulta uhkaavaa hyökkäystä.

Tämä asemien siirto ei olisi ollut mitenkään mahdollinen, jos ruotsalaisilla olisi ollut tercion tapainen raskas neliömuodostelma.

Sanoin edellä, että Uudenmaan ja Hämeen hakkapeliittojen komentaja Torsten Stålhandske oli legendaarinen sotilas.

Legenda alkoi Breitenfeldin taistelusta, jossa hänen joukkonsa pelastivat Ruotsin armeijan ja näin koko taistelun ja Jeesuksen puhtaan evankeliumin kirkon.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:44
Katolisissa kirkoissa luettiin tämän jälkeen usein seuraava rukous:

"A horribile Haccapaelitorum agmine libera nos, Domine"

"Herra, vapauta meidät hakkapeliittojen hirveästä armeijasta"
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:49
Tykit jyskivät, kymmenet tuhannet miehet huutavat ja riehuvat koettaen tappaa toisiaan, ratsut laukkaavat hirnuen, veri vuotaa.

Kenraali Tilly katselee tilannetta kylmän rauhallisena ja on antamassa käskyä lähteä rynnäkköön heikentynyttä sivustaa vastaan.

Silloin tapahtuu kummia. Ruotsalaisten rivistön sivulta lähtee hurjaan laukkaan ratsuosasto huutaen jotain "hacka pale" suoraan kohti Tillyn keskustassa olevia savuavia, tulittavia tykkejä.

Tilly oli vienyt suurimman osan jalkaväestä saksien sivustalle, ja menetti yllättäen hakkapeliitoille koko kenttätykistönsä.

Ruotsalaisten tykistö voitiin nyt kääntää kohti Tillyn jalkaväkeä ja samoin katolisten omat tykit tulivat ruotsalaisten käsiin liittyen tappavaan tulitukseen.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:53
Ruotsin käännetty linja kesti ja tykistö jauhoi Tillyn armeijan kappaleiksi.

Kenraali Tilly haavoittui itsekin vetäytyessään rintamalta. Breitenfeldin taistelun jälkeen 17.9.1631 hänellä oli illalla jäljellä elossa vain 6.000 miestä, kun hän oli voittamattomana sotasankarina aamulla vielä johtanut 35.000 sotilasta.

Hän ei ollut koskaan elämässään kokenut tällaista tappiota.

Minulla väikkyy Breitenfeldin taustaal mielessäni Magdeburgin massamurha. Taivaalinen Erotuomari oli viheltänyt pilliin - tähän asti, mutta ei tästä milliäkään eteenpäin.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 10:58
Tillyn tarkoitus oli kurittaa Saksin vaaliruhtinasta, joka oli luvannut Magdeburgin kaupungin tavoin auttaa ruotsalaisia.

Breitenfeldin jälkeen koko Pyhän roomalaisen keisarikunnan alueen kaikki protestantit olivat valmiit auttamaan Kustaa Adolfia hinnalla millä hyvänsä.

Myös kardinaali Richelieu ymmärsi yskän, ja Ranskan katolisen valtion tuki protestanttiselle Ruotsin armeijalle kasvoi huikeasti. Kardinaalia huolestutti katolisten Habsburgien vallan kasvu, ja uskonto sai olla toisella sijalla (sorry, mutta niin se taisi olla Richelieulle monissakin asioissa)
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:01
Apua tuli niin paljon, että vuoden kuluessa Breitenfeldin taistelusta Ruotsin omat kustannukset armeijan ylläpidosta laskivat 80% ja sen voima kasvoi samalla 350%.

Voittoon ratkaisevasti vaikuttanut hakkapeliittojen komentaja Torsten Stålhandske korotettiin 1632 everstin arvoon ja hän nautti nyt kuninkaan erityistä luottamusta.
MikkoL:
maalaus Breitenfeldin voitosta, Kustaa II Adolf kohottaa taivasta kohti kiitoksen Jumalalle, peitsimiehet polvillaan

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Thirtywar.gif
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:03
Tässä kohtaa on varmaan paikallaan hieman juhlia, me suomalaiset kun olemme saaneet olla mukana Jeesuksen puhtaan evenkeliumin kirkon historiassa aivan keskeisessä ja Euroopan tulevaisuuden kannalta suorastaan kriittisessä tilanteessa.

yksi ratsurynnäkkö muutti kaiken.

suomalaiset ovat eteviä sotilaita.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:05
Juhlitaan vaikka oikein seisomaan nousten näin:

Den snöiga nord är vårt fädernesland,
där sprakar vår härd på den stormiga strand,
där växte vid svärdet vår seniga arm,
där glödde för tro och för ära vår barm.

Vi vattnade i Nevans bad vår frustande häst
han sam över Weichseln så glad som till fest,
han bar över Rhen vårt hämnande stål,
han drack utur Donau kejsarens skål.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:06
On Pohjolan hangissa meill' isänmaa
sen rannalla loimuta lietemme saa
käs' säilöjä käyttäiss' on varttunut siell'
on kunnialle, uskolle hehkunut miel'

Kun ratsujamme Nevan vuossa uitettihin
kuin häihin se ui yli Veikselinkin;
Ja kalpamme kostavan Reinille toi
ja Tonavasta Keisarin maljan se joi!

----------------------------
Hakkapeliittojen marssin sävel
http://www.abc.se/~m9541/midifil/finryt.mid
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:34
RAININ TAISTELU ja TILLYN KUOLEMA

Syyskuun 17. 1631 murskatappion jälkeen kenraali Tilly kohtasi ruotsalaiset uudelleen huhtikuun 15, 1632 Lech-joen taistelussa.

Taistelupaikka on lähellä Rainin kaupunkia Baijerissa. Se on 11 km itään Donauwörthistä, jossa 30-vuotinen sota alkoi kyteä protestanttien estäessä katolisia marssimasta Markuksenpäivänä.

Kustaa Adolfilla oli 40.000 sotilasta. Tillyn katolisessa armeijassa oli 25.000 sotilasta.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:38
Kustaa Adolf oli neuvokas sotilas, ja keksi keinon ylittää vuolaan joen.

Yön aikana ruotsalaiset kokosivat veneiden avulla sillan Lech joen yli. Aamulla oli tarkoitus ylittää silta vihollisen puolelle.

Ylitys tulisi olemaan pikkuisen ikävä vihollisen tulituksen takia. Mutta sen onnistuminen oli ratkaiseva askel Kustaa Adolfin sotasuunnitelman onnistumiseksi.

Tehtävään valittiin hakkapeliitat.

300 suomalaista ratsumiestä ylitti venesillan aamulla 15.4. ja painautui vihollisen puoleisella rannalla sillanpääasemaan.
(en ole varma johtiko Torsten tätä hyökkäystä)
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:45
Hakkapeliittojen rakentamien vallitusten suojin muu hyökkäävä armeija pystyi ylittämään Lech-joen venesiltaa myöten.

Kustaa Adolf antoi välittömästi käskyn lähteä hyökkäykseen ylämäkeen Tillyn asemiin.

Tilanne ratkesi nopeasti, kuin Jumalan sallimuksesta: Tilly haavoittui heti hyökkäyksen alkaessa vakavasti jalkan ja vietiin rintaman taakse.

Katolisten toiseksi korkein upseeri, itävaltalainen Johann Reichsgraf von Aldringen (1588-1634), sai iskun päähänsä ja menetti tajuntansa melkein heti Tillyn haavoittumisen jälkeen.

Baijerin vaaliruhtinas Maximilian I antoi katolisille joukoille nyt käskyn vetäytyä, koska armeija oli menettänyt muutamassa minuutissa johtonsa. Joukot lähtivät lipettiin jättäen kuormastonsa taakseen.

Mutta ei Jumala ole puolueellinen vaan vanhurskas tuomioissaan. Sinä yönä nousi voimakas myrsky ja kaatosade, jonka turvin suuri osa katolisista pääsi turvaan protestanttien murhaavilta miekoilta ja pistooleilta.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:49
Rohkeassa hyökkäyksessä päin vihollista ja suoraan yli virran ruotsalaiset menettivät 2000 miestä ja katoliset puolustajat 3000.

Voimakas yöllinen myrsky suojeli pakenevia katolisia, heidän ei annettu joutua perikatoon.

Tillyn haavoittuminen ilmeisesti pelasti keisarin armeijan muutenkin, sillä Kustaa Adolf oli suunnitellut loukun.

Kun pääjoukot olisivat sidotut sillanpääaseman luona olevalle kukkulalle, ruotsalaisten ratsuväki tekisi kiertoliikkeen sivustalta ja iskisi katolisten kimppuun.

Todennäköisesti koko 25.000 miehen joukko olisi ollut kuoleman oma. Mutta näin ei käynyt, koska katoliset pakenivat jo aamupäivällä johtajansa menettäneinä.
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.08.2007 11:55
Lech-joen taistelussa ruotsalaisten ampuma tykinkuula musersi Tillyn jalan aamulla 15.4.1632.

Hänet kuljetettiin Ignolstadtin kaupunkiin, samaan jossa hän nuorena oli opiskellut jesuiittojen yliopistossa.

Tilly sai siellä jäykkäkouristuksen ja kuoli noin kaksi viikkoa haavoittumisensa jälkeen 30.4.1632.

Johann Tserclaes, "taisteleva munkki", Tillyn kreivi, oli 73 vuotias kuollessaan. Hänessä Pyhä roomalainen keisarikunta menetti loistavimman upseerinsa.

Tilly oli voittanut miltei jokaisen taistelunsa, kunnes Ruotsin Lumikuningas teki hänestä lopun.

Protestanttien asema oli muuttunut täydellisesti, ja yllättäen katoliset olivat pahasti alakynnessä.

Keisarilla ei ollut muuta mahdollistuutta, kuin kutsua pelätty Wallenstein avuksi. Kenelläkään muulla ei ollut edellytyksiä taistella Kustaa Adolfin armeijaa vastaan.



 


No comments:

Post a Comment